Frontrunner Publishing
spot_img

Bruker sluttspillet i ishockey for å rekruttere fosterhjem: – Frivillige som ofte blir fosterforeldre

Idrettspolitikk.no: Barne- og familieetaten i Oslo kommune har inngått et samarbeid med Norsk Topphockey om rekruttering av fosterhjem. – Hockeyfamilien er stolte av å få bidra i denne viktige saken, sier markedssjef i Norsk Topphockey Thomas Hallem Kristiansen om samarbeidet.

- Annonse -

I den forbindelse skal den helt nye filmen «Treneren» vises i alle ishaller i forbindelse med seriesluttspillet i ishockey.

Oslo kommune og Norsk Topphockey anslår at over 80.000 nordmenn vil se filmen i løpet av sluttspillet som varer i syv uker.

I tillegg skal Eliteserieklubbene dele filmen i sine sosiale medier-kanaler.

– Hockeyfamilien er stolte av å få bidra i denne viktige saken. I idretten vår er det mange frivillige og vi vet at det er de frivillige som ofte blir fosterforeldre. Vi håper at vi kan bidra til å åpne noen nye hjerter, og noen nye hjem, sier Thomas Hallem Kristiansen, markedssjef i Norsk Topphockey, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under filmen «Treneren»

Tar vare på barn

Fosterhjem er et privat hjem som tar vare på et barn eller en ungdom som for en periode ikke kan bo hos foreldrene sine.

Fosterforeldre skal samarbeide med barneverntjenesten og barnets familie. Det er nødvendig med god vandel og alminnelig god økonomi.

Et fosterhjem godkjennes av barneverntjenesten i bydelen der barnet bor. Det kreves opplæring etter nasjonal standard for alle som ønsker å være fosterhjem. I Oslo er det Barne- og familieetaten som tilbyr disse kursene.

Skal gjøre nærmiljøet oppmerksom på behov

Målet med filmen er å gjøre folk oppmerksom på at den viktige rollen nærmiljøet spiller når barn og ungdom trenger et nytt hjem.

– Barn og ungdom som trenger et nytt hjem ønsker oftest å flytte til noen de kjenner fra før. Det gjør overgangen mindre, og tryggere. Målet med denne filmen er å åpne folks øyne for at dette er et behov i deres nærmiljø, og at de kan være en del av det nettverket vi søker i, sier Trine Synnøve Lie Larsen, kommunikasjonsdirektør i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir).

Vrir på historien

Det er reklamebyrået Atyp som står bak kampanjen. De har stått bak flere fosterhjemskampanjer for Bufdir tidligere, ikke minst «Den utenkelige overgangen», der en Liverpool-fan må sette klubben til side når et nytt barn flytter inn.

Også denne gangen er filmen produsert av Fantefilm, med Marius Holst på regi.

– Fortellinger om unge idrettstalenter handler gjerne om en ung utøver som tidlig stakk seg ut, med en ukuelig vilje, endeløse timer på banen alene, som ofret mer enn andre for å bli best. Vi tenkte, hva om vi vrir denne type historie til å handle om en ung gutt som egentlig trengte noe helt annet, sier Veseth Foss i Atyp.

Spilte i Pride-drakter

I uke fem inviterte Elitehockeyligaen (EHL) (ligaen for menn) og Bambusaligaen (kvinneligaen) til «Pride-week» i norske ishaller.

Alle klubbene spilte da i Pride-drakter, uten reklamesponsorer og med ett budskap, ifølge Thomas Hallem Kristiansen i Norsk Topphockey:

– Elsk hvem du vil, vær den du vil og hjertelig velkommen til hockeyfamilien.

Målet med Pride-kampanjen var å pirke litt bori macho-imaget til ishockey.

– Vi har aldri gjort et så omfattende samarbeid noen gang med idretten, sa Dan Bjørke, leder i Oslo Pride i januar. 

– Det at hockeyen, som er en myteomspunnet og «macho» idrett, står først i rekken og gjør dette initiativet sammen med oss, håper vi inspirerer andre idretter til å bli med, sa Bjørke.

Journalist og kommentator, Idrettspolitikk.no

Related Articles

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

FØLG OSS

1,307FansLik
3,535FølgereFølg
- Annonse -spot_img

SISTE NYTT