Lederen for den amerikanske fotballigaen Major League Soccer (MLS) bekrefter til magasinet Sports Business Journal (SBJ) at de nå aktivt søker sponsorer til VAR-avbruddene.
Innførte VAR i 2017
MLS innførte VAR i 2017 og hver tredje kamp blir stoppet for at dommeren skal gå igjennom tv-bilder for å avdekke klare brudd på fotballreglene (clear and obvious errors).
MLS ønsker å sende reklame i hele tidsrommet dommeren vurderer tv-bildene. I tillegg vil de selge muligheten for firmaer til å bli nevnt av kommentatorene i løpet av VAR-avbruddet.
Amerikanerne har erkjent at fotball (soccer) er et vanskeligere produkt å selge reklametid til enn de tradisjonelle amerikanske idrettene fordi det er færre og kortere stopp i spillet enn i for eksempel basketball og amerikansk fotball. VAR bli derfor sett på som en gyllen kommersiell mulighet.
VAR i fotball-VM
I 2026 skal USA, Canada og Mexico arrangere fotball-VM og
erfaringene fra MLS’ introduksjon av reklame-VAR vil sikkert interessere FIFA
og andre fotballorganisasjoner.
Etter fotball-VM i Russland i 2018 startet FIFA å undersøke markedsverdien på VAR-avbrudd. Markedsanalytikere beregnet at det totalt under VM i Russland ble brukt 27 minutter på VAR og at markedsverdien for ett minutt var godt over fem millioner norske kroner.
I tillegg kan man selge retten til å bli nevnt av kommentatorene og sponse selve VAR-utstyret. Totalsummen kan komme opp i flere milliarder kroner i et fotball-VM.
I flere amerikanske idretter legger man inn pauser for å sende reklame og siden VAR er en av få naturlige måter å stoppe spillet på i mer enn noen få sekunder i fotball, kan det utnyttes kommersielt ved at dommerne får instruksjoner om å bruke et gitt antall sekunder for å gå gjennom tv-bildene. Det vil gi mer tid til reklame i fotball.
FIFA har ikke motsatt seg ideen, men de vil se på hvordan dette løses i mindre settinger før de ønsker å innføre det selv. UEFA har sagt at de ikke ønsker å vurdere denne kommersielle muligheten ennå, mens spanske La Liga ikke avskriver muligheten for å tjene penger på denne måten.
LES OGSÅ: DEBATT: VAR er dømt til å mislykkes
LES OGSÅ: KOMMENTAR: VAR på vei til USA
PS: Likte du artikkelen? Gi et frivillig bidrag til Idrettspolitikk.no på Vipps til 95754675 eller sett inn penger på kontonr. 9801.36.55871.
Følg Idrettspolitikk.no på Facebook: https://www.facebook.com/idrettspolitikk/