Banebrytende sponsoravtale. Forrige uke inngikk Skiforbundet en stor sponsoravtale med Norsk Tipping. Denne avtalen er forskjellig fra avtalen Norsk Tipping har med for eksempel Fotballforbundet. Med den nye avtalen kan Norsk Tipping nå ut til norske tv-seere under for eksempel Tour de Ski og Hoppuka. Avtalen gir dem også muligheten til å konkurrere om oppmerksomheten til internasjonale spillselskaper – som for lengst har inntatt tv-bildet til norske seere under disse konkurransene. Sponsingen av Skiforbundet kan ses på som en ytterligere skjerping av kampen mot internasjonale spillselskaper og en slags oppfølging av Norsk Tippings satsing på Liveoddsen tidligere i år.
Vissent monopol. Hovedargumentet det siste tiåret for å bevare enerettsmodellen (og for å fjerne spilleautomatene) – ved siden av at overskuddet sikrer midler til idrett og kultur – har vært å forhindre spillegalskap. Dette er et argument som til nå har fått gehør i EUs kontrollorganer, men under en viktig forutsetning: aggressiv markedsføring av spill og for høye premier underminerer monopolets begrunnelse. Det samme gjelder for vin- og spritmonopol. Skulle Vinmonopolet begynne å reklamere for sine produkter og ha sesongsalg på vin og sprit kan man ikke lenger begrunne monopolet med at man ønsker å begrense alkoholkonsumet. Med massive reklamekampanjer for Liveodds og stadig høyere milliongevinster i Lotto er Norsk Tipping i ferd med å underminere sin egen eksistens.
Ny modell. Hvis norske myndigheter ønsker å få kontroll på det internasjonale spillmarkedet og samtidig øke inntektene, kan lisensbasert nettspill være en god løsning. Denne løsningen er de siste årene innført i Frankrike og Danmark, med positive resultater. Ikke bare har inntekter til grasrotidrett økt, men man har fått kontroll på aktører som allerede var der, men som tidligere kun ble sett på som illegale utskudd. En lisensordning kan også være løsningen i Norge, samtidig kan Norsk Tipping beholde eneretten til ordinære lykkespill som for eksempel Lotto.
Inntekter fra alle. Norsk Tipping omsetter for ca. 15 mrd. i året. Drøyt 3 mrd. går til fordeling til idrett og kultur. Det uregulerte markedet (internasjonale spillaktører) omsetter for ca. 5 mrd. I et lisensfinansiert system kan man tenke seg at alle aktører får en omsetningsskatt på 20%. Med dagens omsetningstall ville det gitt 4 mrd. kroner til fordeling til kultur og idrett, men trolig mer fordi utvikling av mer attraktive spill vil øke omsetningen. Med en slik ordning ville idretten fått mer enn det den gjør med dagens forslag til endring av Tippenøkkelen (som er ca. 600 millioner kroner).
Erfaringer fra andre land. Erfaringer fra Frankrike og Danmark er at de store aktørene overlever i et slikt system. Det gjør markedet oversiktlig og bidrar til å holde useriøse aktører unna. En slik ordning vil i tillegg gjøre det enklere for forskjellige idretter å inngå medieavtaler, fordi de da ikke trenger å ta hensyn til at forskjellige kanaler samarbeider med spillselskaper som i dag er forbudt.
Norsk Tipping i utlandet? Norsk Tipping vil i overskuelig framtid være den største spilloperatøren i Norge, uavhengig av et lisensbasert system eller ikke. Med en endring av dagens system kan vi også se for oss at Norsk Tipping kan bli en internasjonal aktør. Hvorfor ikke la Norsk Tipping konkurrere med de utenlandske selskapene på deres hjemmemarked? Da kan kaka bli enda større for dem som nyter godt av overskuddet til Norsk Tipping. Skulle det skje kan tyske og østerrikske tilskuere til Tour de Ski tippe på Norsk Tipping og bidra til at det norske skilandslaget styrker sin økonomi!
Denne artikkelen sto på trykk i Dagens Næringsliv 2. oktober 2012.