Frontrunner Publishing
spot_img

Pressemelding: Idrettspolitikk.no fusjonerer med Transit Media AS

Nettavisene Idrettspolitikk.no, Naturpress og Transit Magasin slår seg sammen og inngår i medieselskapet Transit Media AS. Målet er å dekke nasjonal og global politikk som får liten plass i dagens mediebilde og være et uavhengig alternativ med en annen innfallsvinkel til politikk og samfunn enn det du får i de tradisjonelle mediene.

- Annonse -

– Jeg er veldig stolt over å kunne annonsere dette samarbeidet, sier Terje Karlsen, redaktør og en av eierne av Transit Media AS.

– Vi snakket om et slikt samarbeid for et par år siden og nå så vi muligheten til å danne et felleskap som skal dekke blindsoner i dagens medielandskap, sier Karlsen.

Det siste året har Idrettspolitikk.no vært eid av svenske Everysport Group. Nå går nettsiden inn som del av Transit Media og i et fellesskap med Transit Magasin og Naturpress.

Andreas Selliaas går også inn på eiersiden i selskapet.Publikasjonene Transit Magasin – Det globale perspektivet og Naturpress – Den grønne dagsavisen er allerede under Transit Media-paraplyen.

Sistnevnte startet opp allerede i 2017, og har i seks år publisert nyheter, reportasjer og debatt knyttet til klima, natur og miljø.

Transit Magasin har de posisjonert seg som det uavhengige bransjemagasinet for norske organisasjoner og virksomheter som jobber internasjonalt, være seg klimakrise, bistand og nødhjelp, utviklingspolitikk eller menneskerettighetsspørsmål.

Styreleder i Transit Media, Anne Håskoll-Haugen er svært fornøyd med å samle de tre nettavisene:

– Det er modig å starte ny avis i et lite land som Norge. Enda modigere er det å starte en ny avis som satser på globale nyheter. Naturpress, Idrettspolitikk.no og Transit Magasin vil til sammen gi norske lesere en uavhengig internasjonal dekning de ikke får andre steder, sier styreleder Anne Håskoll-Haugen i Transit Media AS.

– Å forsøke å forstå mer av verden er helt avgjørende i den utfordrende tiden vi lever i.En del av forretningsmodellen er at ett abonnement på en av nettavisene gir tilgang til alle tre nettavisene. I tillegg satses det på stillingsannonser for de målgrupper og bransjer som publikasjonene henvender seg til.

Avslører spillet i idretten

Mottoet til Idrettspolitikk.no er «Nærgående. Avslørende. Opplysende.» Nettavisen skal være tett på de idrettspolitiske beslutningene og har som mål å avsløre spillet i kulissene og opplyse om små og store idrettspolitiske begivenheter. Både i Norge og i utlandet.

Idrettspolitikk.no skal dekke alle former for idrettspolitikk.

– Vi skal dekke de interne stridighetene i idretten, som for eksempel spørsmål om likestilling, interne maktkamper i særforbund, kampen om ressurser i breddeidretten, idrettens rolle i lokalsamfunnet, maktspillet i forbindelse med VM og OL, politikernes bruk av idrett og idrettens rolle i utenriks- og sikkerhetspolitikk, sier Andreas Selliaas redaktør og journalist i Idrettspolitikk.no.

Selliaas framhever også at de selvsagt skal rapportere om det positive som skjer i idretten.

– Vi skal ha et kritisk blikk, men ikke være negative, sier Selliaas.Transit Media AS vil at Idrettspolitikk.no skal være en nettavis for alle sportsinteresserte som ønsker mer kunnskap om det som foregår i kulissene, journalister som ønsker mer dybde og bakgrunnskunnskap, studenter som ønsker påfyll i den akademiske hverdagen og for politikere som ønsker å få vite mer om idretten før de tar viktige beslutninger.

Idrettspolitikk.no kommer gjerne ut til bedrifter og skoler for å holde foredrag om de temaene som vi dekker.

– Det har gått opp for stadig flere at idrettspolitikk er et viktig område. Fotball-VM i Qatar åpnet øynene for mange. Det samme gjorde koronapandemien og den stadig tilbakevendende OL-debatten. Saudi-Arabias massive inntog i idretten er et annet eksempel på hvordan idrett og politikk smelter sammen og smelter sammen med stormaktspolitikken, sier Selliaas.

Satser i skolen

Både Andreas Selliaas og Terje Karlsen sier at de de siste årene har fått mange henvendelser fra skoler og frivillige organisasjoner som etterspør journalistikk som passer inn i deres undervisning og daglige arbeid.

– Jeg får mange telefoner fra skoler med idrettsfag på timeplanen. De sier at pensumet på dette området er tynt og de etterspør mer stoff på dette området og de sier også at de er villig til å betale for stoff som Idrettspolitikk.no dekker.

Det er smigrende, men samtidig utfordrende, sier Selliaas.

– Lærere, elever og studenter er noen av målgruppene vi ønsker å nå og jeg tror og håper at ett fellesabonnement på alle de tre nettavisene kan være til nytte i skolevesenet i flere fag, sier Terje Karlsen.

Begge tror og håper at Idrettspolitikk.no, Naturpress og Transit Magasin vil fylle et tomrom i den norske medievirkeligheten.

– Ikke bare fordi vi dekker temaer det skrives for lite om, men også fordi vi ønsker å presentere nyhetene uten å ty til klikkagn, lettvinte overskrifter eller skrive enkle og overflatiske artikler for å generere flest mulige nettvisninger, tilføyer Terje Karlsen.

– Det vi tilbyr er et kvalitetsprodukt, pakket inn på en måte som gir tillit og som er spekket med kunnskap og som skal bidra til engasjement.

Alle de tre avisene i Transit Media drives Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten og er medlem av Fagpressen.

Journalist og kommentator, Idrettspolitikk.no

Related Articles

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

FØLG OSS

1,307FansLik
3,535FølgereFølg
- Annonse -spot_img

SISTE NYTT