Begge Premier League-klubbene byttet i år ut draktreklamer for spillselskaper med det britiske selskapet Cazoo.
Cazoo er et nettbasert bruktbilfirma som spyttet inn ca. 350 millioner kroner for en treårsavtale med Everton og ca. 150 millioner kroner for en toårsavtale med Aston Villa.
Begge klubbene rapporterer om at de vil tjene mellom 1 og 1,5 millioner kroner mer på draktsalg i året på grunn av draktbyttet.
I følge Offthepitch.com er det flere grunner til de økte inntektene på draktsalg.
For det første kan klubbene nå selge drakter med reklame til alle aldersgrupper.
Det er ikke lov å selge drakter med spillreklame til mindreårige og nå kan barn kjøpe drakter som likner på heltene sine på Goodison Park eller Villa Park.
Samtidig ønsker flere foreldre nå å kjøpe drakter fordi de ikke trenger å tenke på at de eksponerer barna sine for spillreklame når de selv tar på seg draktene til favorittklubben sin.
Stadig flere engelske klubber ønsker å trekke til seg andre sponsorer enn spillselskaper som gjerne har sitt utspring i Asia, fordi de frykter at britiske myndigheter skal forby draktreklame for spillselskaper, slik de gjorde med tobakk på 1990-tallet.
En egen komité i Overhuset det britiske parlamentet foreslo nylig å forby spillreklame på fotballdrakter.