Hovedårsaken er at inntektene på de britiske øyer har gått ned
de siste årene, selv om de har stykket opp rettighetene mellom tradisjonelle
medier som Sky Sports og streaming-tilbudene til BT Sports og Amazon Prime.
Som NENT betaler disse aktørene penger for en gitt rettighetsperiode på tre eller seks år og må selv sørge for at regnskapet går i pluss.
LES MER: KOMMENTAR: Premier League-rettighetene: Siste krampetrekning eller et nytt løft?
PremFlix?
Men nå vurderer Premier League å starte sin egen streaming-tjeneste,
det noen har kalt fotballens Netflix eller PremFlix, i håp om at de ikke
trenger å selge rettigheter til mellomledd i framtiden,.
Forretningsideen er enkel: Premier League-sendinger uten mellomledd, til en lavere pris per abonnement og med en enorm økning i fortjeneste.
I dag er det ca. 200 millioner som betaler for å se Premier
League over hele verden. Kalkylen er at de kan åttedoble inntektene bare ved å
innføre en tjeneste, som for eksempel NBA har gjort med «League Pass» i USA.
Premier League-abonnentene betaler ca. 500-1000 kroner i måneden til dagens rettighetshavere. Ved direktesalg fra en egen streaming-leverandør til ca. 100 kroner i måneden, kalkulerer Premier League med en økning fra dagens nivå på tre milliarder pund over en treårsperiode til en inntekt på 24 milliarder pund.
Risikabelt prosjekt
Dette er selvsagt et risikabelt prosjekt og før Masters og Premier League går «all in» på et slikt prosjekt ønsker de å teste det ut i et lite marked først. Og mye tyder på at det er Singapore som er pekt ut som marked for et slikt prøveprosjekt.
I dag har Singtel 400.000 abonnenter og Premier League får i dag
70 millioner pund for avtalen. Håpet er at denne summen skal mangedobles med en
egen streaming-tjeneste.
Før de starter en slik pilot har Premier League satt ned en egen
arbeidsgruppe bestående av direktørene i Brighton & Hove Albion, Crystal
Palace, Liverpool og Manchester United. De skal vurdere lønnsomheten i dette
prosjektet og gi sine anbefalinger til Premier League før det blir en realitet.
Hva betyr dette for NENT og oppkjøpet av de nordiske rettighetene? For det første har Premier League fått en enorm sum for salget av rettighetene til fire nordiske land.
Det foreligger ingen offisielle tall på hvor mye NENT har betalt
for hele seksårspakka, men tall som verserer er mellom 20 og 25 milliarder for
alle de fire landene og at prisen for rettighetene i Norge er et sted mellom
800 millioner og 1.5 milliarder kroner.
Dette utgjør nesten 25% av inntektene til Premier League utenfor
de britiske øyer og de har på den måten kjøpt seg god tid til å utvikle en streaming-tjeneste
som kan lanseres i de nordiske landene.
Samtidig er dette sannsynligvis god butikk også for NENT og de
har også tid til å utvikle sine tjenester den neste seksårsperiode og kan på
den måten bli en aktuell samarbeidspartner fra 2028.
For at Premier League skal få dreis på streaming trenger de en kundeportefølje og et apparat som kan håndtere kundetjenester. Det har NENT.
Ta kontakt hvis du ønsker å bruke innhold fra siden eller har tips: idrettspolitikk@gmail.com
Følg Idrettspolitikk.no på Facebook: https://www.facebook.com/idrettspolitikk/