Medietilsynet kontrollerte TV 2s sendinger i forbindelse med fotball-EM i Tyskland i juni 2024.
I en pressemelding skriver Medietilsynet at de sjekket om TV2 hadde fulgt reglene for reklame, sponsing og produktplassering, og de fant ut at tv-kanalen ikke oppfylte de lovpålagte kravene til merking av produktplassering.
Skal merkes
Medietilsynets kontroll viste at sendingene hadde merking om produktplassering ved starten av sendingen, men at slik merking manglet etter reklamepauser og i flere tilfeller ved slutten av sendingene.
– Program med produktplassering skal merkes fordi seerne skal få vite mens de ser på at de møtes av markedsføring, slik at de kan forholde seg til den. Dette er viktig informasjon, og kringkastingsloven er tydelig på hvordan tilbyderne av medietjenester skal merke dette, sier avdelingsdirektør i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten i pressemeldingen.
Brutt regelen to ganger det siste året
Medietilsynet understreker at TV 2 skal ha rutiner for å sikre at disse reglene følges. Sekkelsten legger vekt på at regelen i kringkastingsloven som er brutt har vært gjeldende i mange år, er helt tydelig og gir lite rom for skjønn.
– At Medietilsynet har vært i kontakt med TV 2 om brudd på denne regelen to ganger det siste året medvirker også til at vi reagerer strengere mot kanalen denne gang. Nå gir vi TV 2 sanksjon i form av en advarsel. Slike feil skal ikke skje, og det må vi være tydelige på, sier Sekkelsten.