Annonsere på Idrettspolitikk - her er annonseinfo
Annonsere på Idrettspolitikk - her er annonseinfo

OL-sendingene ut av Norge

- Annonse -

Amerikanske penger rår. OL. Denne avtalen viser først og fremst at penga rår. IOC har ikke uventet solgt rettighetene til den som har betalt mest. Den viser også at det er amerikanerne som er hissigst på grøten når det gjelder OL-rettigheter for øyeblikket. I fjor signerte NBC OL-rettigheter fram til 2032 for ca. 50 milliarder kroner. I den sammenheng er det interessant at tidligere sportssjef i NBC Dick Ebersol har jobbet som ubetalt konsulent for Discovery den siste tiden.

IOC styrker sin medieposisjon. Avtalen viser også at IOC tenker strategisk med hensyn til utvikling av seg selv som ny medieaktør. På IOC-kongressen i desember vedtok IOC å opprette et helt nytt mediesenter i Madrid og å starte Olympuc Channel. I avtalen med IOC har Discovery forpliktet seg til å hjelpe IOC å bygge opp Olympic Channel, som skal profilere OL og de olympiske verdier året rundt. Dette kan ses på som en byttehandel: Discovery får tilgang og eksklusive rettigheter til unike tv-bilder fra IOC og IOC får hjelp til å starte på kongstanken om å regjere sine egne sendeplattformer om noen år.

Nye norske sportsredaksjoner. Hvilke konsekvenser får det for Norge? Mediemessig betyr det at datterkanalene til Discovery må bygge opp en redaksjon som skal gi sendingene et redaksjonelt innhold. Mange tvilte på TV2 i forbindelse med OL i Sotsji, men mange ble positivt overrasket. Spørsmålet er om overraskelsen blir like stor nå?

Denne satsningen betyr også at en del ansatte i norske sportsredaksjoner sikkert bytter arbeidsgiver når OL-sesongen nærmer seg. Det er ikke så mange av OL-reportere i Norge og det er dårlig med utegående journalister i Eurosport.

Spikeren i kista for Norsk Tipping? For idretten i Norge kan dette få store konsekvenser. Ikke fordi de tre neste lekene som avtalen blant annet omfatter går i Asia og på tider som gjør at døgnrytmen til utøverne må skyves på, men for idrettspolitikken kan den ha store konsekvenser. I dag kommer mye av reklameinntektene til Max, Eurosport og de andre kanalene Discovery eier fra internasjonale spillselskaper.

Til nå er OL-sendingene nordmenn har vært eksponert for vært helt fri for disse reklamene. I den grad nordmenn har sett spillereklamer har det vært fra Norsk Tipping.

Hvis businessmodellen til Discovery holder seg til Pyeongchang i 2018 vil Unibet, Betsson og andre spillselskaper dominere OL-sendingene og norske idrettspolitikere og norske utøvere må sitte i studio og kommentere norske OL-bragder og nedturer mens spillreklamene fra Norsk Tippings konkurrenter pryder pausene.

Spørsmålet er om norsk idretter protesterer mot dette eller endelig går med på at Norsk Tipping ikke skal ha monopol i Norge.

Ny mulighet for Paralympics? Den nye avtalen mellom Discovery og IOC blir også en test på hvor sterkt Paralympics står i det norske folket og hos NRK og TV2. Avtalen Discovery inngikk med IOC omfatter ikke Paralympics. Det betyr at NRK og TV2 ennå har muligheten til å få disse sendingene. Spørsmålet er om det er en fattig trøst eller et nytt stolt kapittel i norsk OL-historie.

Journalist og kommentator, Idrettspolitikk.no
- Annonse -

Related Articles

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

FØLG OSS

1,307FansLik
3,535FølgereFølg
- Annonse -spot_img

SISTE NYTT