Forsiden til rapporten som forteller hvordan Qatar i sin strategi bruker idrett for å oppnå makt.
Faksimile rapport fra Qatar Development Bank
Sportsvasking

ANALYSE: Qatars globale grep på idretten

Qatar investerer i idrett for å oppnå makt. Play the Game har kartlagt qatarske selskapers investeringer i idretten verden over. Vi har blant annet sett på investeringene til Qatar Airways, teleselskapet Ooredoo, Qatar National Bank og andre selskaper. Omfanget er svimlende.

I løpet av de siste 20 årene har qatarske myndigheter investert massivt i internasjonal idrett med oppkjøpet av den franske fotballklubben Paris Saint-Germain (PSG) som et av de mest kjente eksemplene og fotball-VM i 2022 som den største begivenheten.

Ønsket om å investere i idrett er basert på en nøye planlagt strategi fra qatarske myndigheters side, som et ledd i å sikre framtiden til den autokratiske staten ved å bruke idrett for å oppnå diplomatiske forbindelser, inngå internasjonale handelsavtaler og generelt styrke sitt internasjonale nettverk.

Senioranalytiker i Play the Game, Stanis Elsborg, legger til at Qatars strategiske interesse for idrett også kan sees på som en del av en overordnet forsvarsstrategi med vekt på myk makt framfor hard makt:

«For staten Qatar er idrettsengasjementet hovedsakelig en del av en politisk strategi, men det er også et virkemiddel for å glatte over store menneskerettighetsbrudd, et virkemiddel for ikke å bli assosiert med brudd på menneskerettighetene, mangelen på LGBT+-rettigheter og misbruk og utnyttelse av landets migrantarbeidere," sier Elsborg.

Strategien omtales som Qatar National Vision 2030 og mange, helt eller delvis statseide, selskaper i Qatar er involvert i gjennomføringen av den delen av visjonen som knyttes til idrett og idrettsarrangementer, som for eksempel Qatar Airways, teleselskapet Ooredoo og Qatar National Bank.

Alle disse selskapene er tildelt forskjellige roller i Qatars økosystem for idrett. Systemet er beskrevet i en rapport fra Qatar Development Bank, der for eksempel Qatar National Bank og Qatar Airways omtales som støtteenheter, og beIN Sports omtales som et selskap som skal formidle det glade budskap («delivery stakeholder»).

I denne artikkelen har Play the Game kartlagt noen av de viktigste sponsorobjektene og partnerskapene til qatarske selskaper over hele verden. Vi har også kartlagt tv-rettighetene til qatarske beIN Media Group (beIN Sports). 

Det vi ønsker å vise er omfanget av Qatars engasjement på idrettsfeltet når det gjelder sponsing og tv-rettigheter. Listen er ikke uttømmende.

Qatar Airways

Qatar Airways er et flyselskap eid av qatarske myndigheter. Administrerende direktør i Qatar Airways er Akbar Al-Baker, som også er styreleder i Qatar Tourism (Visit Qatar) og administrerende direktør i Hamad International Airport.

Qatar Airways er et internasjonalt kjent merkenavn, som blant annet sponser FIFA og fotballklubber som Bayern München, Paris Saint-Germain, AS Roma, samt NBA-laget Brooklyn Nets.

Artikkelen fortsetter under bildet.

En oversikt over Qatar Airways' investeringer og sponsorobjekter

Ooredoo

Ooredoo er et multinasjonalt teleselskap, og den største eieren av Ooredoo Group er Qatar Telecom (Qtel) Group. Styreleder er sjeik Faisal Bin Thani Al-Thani, som også er sjef for «Asia-Pacific &Africa investments» i det qatarske investeringsfondet, Qatar Investment Authority (QIA).

Ooredoo har spesielt engasjert seg i esport med investeringer i turneringen «Ooredoo nation – Gamers land», men sponser også Lionel Messi og stiftelsen hans «The Leo Messi Foundation», Camp des Loges (PSGs treningssenter) og friidrettsarrangementet Doha Diamond League.

Artikkelen fortsetter under bildet.

En oversikt over Ooredoos' investeringer og sponsorobjekter.

Qatar National Bank

QNB Group ble etablert i 1964 som landets første Qatar-eide forretningsbank. QNB er den ledende banken i Qatar og den største finansinstitusjonen i Midtøsten og i Afrika. QNB Group eies delvis av Qatar Investment Authority og delvis av offisielle personer i Qatar.

QNBs styreleder er Ali Ahmed Al-Kuwari, som var finansminister i Qatar fram til oktober 2021 og er for tiden viseformann i Qatar Exchange (Qatar-børsen).

QNB sponser blant annet Det asiatiske fotballforbundet (AFC) og Det internasjonale friidrettsforbundet (World Athletics) og har den brasilianske fotballstjernen Neymar som global merkevareambassadør.

Artikkelen fortsetter under bildet.

En oversikt over Qatar National Banks investeringer og sponsorobjekter.

Qatar Sport Investment

Qatar Sport Investment (QSI) ble grunnlagt i 2004 og er et datterselskap av Qatar Investment Authority. 

Styreleder i QSI er Nasser Al-Khelaifi. Al-Khelaifi er også minister uten portefølje i Qatars regjering, president i Paris Saint-Germain, Qatars tennisforbund (QTF), Qatars squashforbund (QSF), visepresident i Det asiatiske tennisforbundet for Vest-Asia, styremedlem i Qatar Investment Authority, styreleder i Den europeiske klubbforeningen (ECA) og medlem av UEFAs eksekutivkomité. Al-Khelaifi er også styreformann i beIN Media Group.

Artikkelen fortsetter under bildet.

En oversikt over Qatar Sport Investments investeringer og sponsorobjekter.

beIN Media Group

beIN Sports er et globalt tv-nettverk av sportskanaler eid av beIN Media Group. Selskapet ble lansert Al Jazeera Sport i 2012, men i 2014 ble det et eget holdingselskap, fortsatt eid av den qatarske staten. I 2016 kjøpte beIN Media Group en tyrkisk tv-stasjon, Digiturk. Styreleder i beIN Media Group er Nasser Al-Khelaifi.

Artikkelen fortsetter under bildet.

En oversikt over beIN Sports' investeringer og sponsorobjekter.

Ifølge deres egen nettside dekker nettverket 43 land på fem kontinenter med 60 kanaler og har 55 millioner+ tv-abonnenter. Mediehuset har en svært stor portefølje av medierettigheter, inkludert rettighetene til å sende kamper i Italia, Spania, Frankrike og regionene i Midtøsten og Nord-Afrika og Asia-Stillehavet.

Se også den lange listen over TV-rettigheter

Ikke alle selskapene med røtter i Qatar er like store som de vi har nevnt over, men de spiller likevel en viktig rolle:

Visit Qatar, hovedsakelig på grunn av sin nære tilknytning til Qatar Airways, men også fordi Visit Qatar er offisiell sponsor av PSG og har et samarbeid med en av verdens mest berømte fotballspillere, David Beckham.

Aspire Zone Foundation som inkluderer Aspire Academy, Aspire Logistics og Aspetar, ble grunnlagt i 2008 og deres visjon er «Å være referansen for sportslig fortreffelighet over hele verden». Aspire Zone Foundation engasjerer seg i en rekke initiativer i idrettssektoren, inkludert anlegg, forskning, en idrettsmedisinsk divisjon (Aspetar) og mer.

Aspire Academy utdanner idrettsutøvere, trenere og ledere i Qatar, men har også akademier i Mali, Nigeria, Senegal, Paraguay og Thailand. Aspire Academy har også vært et yndet sted for mange landslag og klubblag som har reist dit på treningsleirer de to siste tiårene.

Sammen med Qatar Sports Investments (QSI) eier Aspire Zone Foundation den belgiske fotballklubben KAS Eupen og den spanske klubben Cultural Deportiva y Leonesa.

Diverse qatarske bedrifter og deres investeringer og sponsorobjekter.

Artikkelen ble først publisert på Play the Games' nettsider under tittelen: A global map of Qatar’s sponsorships in sports

Denne artikkelen handler om: