Slik avslører du snikmarkedsføring under OL
Skjørtekantangrep – markedsføring eller sponsing av lag eller utøvere som kan assosieres direkte med OL. Personlige klessponsorer driver ofte slike angrep.
Bevisste rettighetsbrudd – regelrett misbruk av for eksempel OL-ringene. En baker som reklamerer for eget bakeri ved å stille opp fem smultringer for å assosieres med OL begår et slikt rettighetsbrudd.
Selvskudd – når en offisiell sponsor går utover det som står i sponsoravtalen, for eksempel ved å dele ut gratisprodukter med egen logo eller forsøker å ta oppmerksomheten fra andre offisielle sponsorer skyter selvskudd.
Indirekte angrep
Assosieringsangrep – bruk av terminologi som kan assosieres med OL. Tallet 8 var for eksempel sentral i Nikes reklamekampanje i forkant av Beijing-OL. (Lykke)tallet var svært sentralt for kineserne, men Nike var ikke offisiell sponsor av OL.
Avledningsangrep – skilt og kampanjer som ikke retter seg mot OL, men som utnytter seg av oppmerksomheten mot OL. Mange menneskerettighetsorganisasjoner bruker denne formen for markedsføring.
Verdiangrep – Slagordet til Vancouver-OL er ”With Glowing Heart”. Mange produkter som ikke er offisielle sponsorer kommer sikkert til å bruke flere varianter av ”Heart” under lekene.
Opprørsangrep – bruk av skilt og reklame for å ta oppmerksomheten bort fra de offisielle sponsorene. I Vancouver kommer det sikkert til å poppe opp mange ”hjemmelagede” skilt som reklamerer for allslags produkter, blant annet fordi det kommer flere besøkende til Vancouver enn vanlig og disse er selvfølgelig potensielle kunder.
Parallellangrep – arrangere aktiviteter som kan assosieres med OL, for eksempel skirenn med sterkt innslag av sponsing under eller tett knyttet til OL.
Tilfeldige angrep
Utilsiktet angrep – tv-kommentatorer som nevner skimerker og klær under sending, men som ikke har til hensikt å promotere disse merkene.
Metningsangrep – økt markedsføring i OL-perioden for å utnytte seg av høye seertall.
Markedsføringsbingo. Om idretten blir kjedelig under OL går det an å drive kreativ markedsføringsbingo under lekene. Hvem finner først alle disse alternative måtene å drive markedsføring på?